Dünyada savaşlar dönemi yaşanırken Çin’e dikkat etmek gerekiyor.

Tüm gözler Rusya ve Ukrayna’ya çevrilmişken Asya’da Çin, İpek Yolu’nun güçlendirmesinde yeni bir eşiği aştı. 

Yeni Ulaşım Koridoru "Çin-Kırgızistan-Özbekistan-Afganistan" Hattı Test Edildi

Çok modlu "Çin - Kırgızistan - Özbekistan - Afganistan" rotasının uygulanmasının bir parçası olarak, Çin'den kargo yüklü 12 konteyner Kırgızistan'a geldi ve daha sonra demiryolu ile Afganistan'a gönderildi.

Çin-Kırgızistan-Özbekistan-Afganistan yeni rotası, Çin'den Afganistan'a Kırgızistan üzerinden kombine kargo taşımacılığı için çok modlu bir rota sunuyor.

Böylece kargo Çin'den karayoluyla geliyor, ardından Kırgızistan'ın Oş istasyonunda vagonlara yükleniyor ve ardından demiryolu ile Özbekistan'a gidiyor.

Bu kapsamda yeni ulaşım koridorunun ilk test seferi yapıldı. Çin'den kargo yüklü 12 konteyner Kırgızistan'dan demiryolu ile Afganistan'a gönderildi. Özbekistan da yeni ulaşım koridorunu test ederek yeni bir transit güzergahta pilot konteyner treni başlattı.

Bu çok modlu rotanın uygulanması, China International Logistics Company'nin katılımıyla Kırgızistan, Özbekistan, Afganistan demiryolları idarelerinin temsilcilerinin 8-9 Eylül 2022 tarihlerinde Taşkent'te gerçekleştirdiği dörtlü toplantıda varılan anlaşmalar sonucunda mümkün oldu.

Çin-Kırgızistan-Özbekistan demiryolu inşaatının şu anda bir fizibilite çalışması aşamasında olan ayrı bir proje olduğu belirtildi.

Çin-Kırgızistan-Özbekistan demiryolunun yapımına önümüzdeki yıl başlanacak. Güzergah Çin, Kırgızistan ve Özbekistan'ı İran ve Türkiye üzerinden Orta ve Doğu Avrupa'ya bağlayacak. Çin'den Avrupa'ya mal taşımanın en kısa yolu olacak ve nakliye süresini 8-9 gün kısaltacak.

Ancak Çin-Kırgızistan-Özbekistan hattının hala hangi yolu izleyeceği belli değil. Kırgızistan, ülkenin kuzeyindeki ve güneyindeki şehirleri birbirine bağlayacak daha uzun kuzey rotasını tercih ederken, Çin, Kırgızistan'ın güneyindeki Oş üzerinden Andican, Özbekistan'a daha kısa ve doğrudan rotayı tercih ediyor.

Çin hükümeti, Özbekistan'a sosyal projeleri finanse etmek için yaklaşık 40 milyon dolar değerinde koşulsuz yardım verdi.

 Özbekistan'da Çin'den batıya giden demiryolu yükleri için bir transit ülkeye dönüştürecek önemli bir nakliye projesi ilerliyor.

Özbek hükümeti, Özbekistan'ın yatırım ve Dış Ticaret Bakan Yardımcısı Aziz Voitov ile Çin Büyükelçisi Jiang Yan tarafından 24 Mayıs'ta 37,4 milyon dolar değerindeki 250 milyon Yuan'lık yardım paketine ilişkin anlaşmanın imzalandığını söyledi.

Nispeten mütevazi meblağın ne için kullanılacağını belirtmedi, “Özbekistan'da sosyal açıdan önemli ortak projeleri” finanse edeceği belirtiliyor.

Yatırım ve Dış Ticaret Bakanlığı, Çin-Özbek teknik ve ekonomik işbirliği projelerinin daha önce sağlık, eğitim, tarım, su ve ulaşım gibi alanları kapsadığını açıkladı.

Özbekistan'ın Yatırım ve Dış Ticaret Bakanı ve Başbakan Yardımcısı Sardor Umurzakov ile Çin Dışişleri Bakanı Wang Yi arasında geçen ay Pekin'de yapılan görüşmelerde gündeme gelen konularda, sağlık, enerji ve tarım yardımın hedeflediği sektörler arasındaydı.

Çin Dışişleri Bakanlığı, ikilinin "tarımsal işbirliği potansiyelinden yararlanma" ve enerji ve sağlık bağlarını genişletme konusunda anlaştığını açıklamıştı.

Taşkent yönetimi ulaşım sektöründeki projelerden biri olan Çin ile Özbekistan arasında Kırgızistan üzerinden uzun süredir devam eden bir demiryolu bağlantısını hızlandırmak istiyor.

20 Mayıs'ta Kırgızistan Bakanlar Kurulu Başkanı Akylbek Japarov,  “Bağımsızlığımızın tüm tarihindeki en büyük ölçekli proje” olarak tanımladığı projenin yakın zamanda başlayacağını açıkladı

Özbekistan Cumhurbaşkanı Şevket Mirziyoyev ve Çinli mevkidaşı Xi Jinping, Şubat ayında Pekin'de bir toplantıda demiryolu konusunu tartışmış ve “erken bir başlangıç ​​için çaba gösterme” konusunda anlaşmışlardı.

CKU inşa edilirse, bu, karayla çevrili Özbekistan için yeni bir ulaşım koridoru açma anlamına geliyor. Proje ülkeyi Çin'den Avrupa'ya giden demiryolu yükleri için bir transit ülke haline getiriyor. Bu Özbekistan'ın daha geniş bölgeyle bağlantısını güçlendirme emellerine hizmet edecek.

Bir tahmine göre 8 milyar dolar olarak belirlenen demiryolu hattının inşası için faturaya gelince, Çin kesenin ağzına açabilir. Ancak Büyükelçi Jiang'ın son açıklamalarına bakılırsa, bunu tek başına üstlenmeyi istemiyor.

Jiang, üç ülkenin de "ortak amacı" olan bir şeyi sürdürmek için "ortak çabalar" gerektiğini açıkladı.

Bakalım hep birlikte dünya Rusya’ya odaklanmışken Çin bölgede neler yapacak.