Kişisel veriler artık dünyadaki en önemli hırsızlık tehdidini oluşturuyor.
Kişisel veriler artık dünyadaki en önemli hırsızlık tehdidini oluşturuyor. Tüm özel hayatımız, bilgilerimiz çok kolay şekilde, bir tuşla dünyanın öbür ucunda hiç tanımadığınız birilerinin eline geçebilir ve hiç anlamadan hayatınız bir anda alt üst olabilir.
Kişisel veri hırsızlığı nedir? Nasıl gerçekleşiyor? Korunmak için eneler yapmalıyız? Adli Bilişim Uzmanı ve Bağımlı Danışmanı İsa Altun konu ile ilgili merak edilenleri Gazete Yazıyor’a anlattı.
İsa Altun “Veri hırsızlığı iki aşamalı bir süreç. Hırsız önce kişisel bilgilerinizi çalar. Ardından hırsız bu bilgileri, sizi taklit edip dolandırıcılık yapmak için kullanır. Bu iki kademeli yaklaşımı anlamak önemlidir. Zayıf şifreler can yakıyor. Güçlü parola hayat kurtarıyor” dedi.
Kişisel verilerimizi nasıl ele geçiriyorlar?
“Kişisel veri hırsızlığı iki aşamalı bir süreç. Hırsız önce kişisel bilgilerinizi çalar. Ardından hırsız bu bilgileri, sizi taklit edip dolandırıcılık yapmak için kullanır” diye belirten Adli Bilişim Uzmanı ve Bağımlı Danışmanı İsa Altun “Bu iki kademeli yaklaşımı anlamak önemlidir. Zor durumuna düşmemek için kişisel bilgilerinizi dikkatli bir şekilde koruyun. Kimlik hırsızları kimlik veya banka hesabı numaralarınıza erişemezse sizi dolandıramaz. Bazı kimlik hırsızlıkları, eski tarzda meydana gelir. Hırsızlar çöpleri karıştırır, e-postaları çalar ve önemli ayrıntılarınızı vermeniz için sizi kandırmak üzere sahtekârlıklar yaparlar. Kişisel bilgilerinizi korumak sizin sorumluluğunuzdadır” şeklinde konuştu.
Alınacak tedbirler nelerdir?
İsa Altun “Kimlik numaranızı telefonda vermeyin. Hesap bilgilerinizin veya kişisel kimlik bilgilerinizin bulunduğu belgeleri imha edin. Önemli belgeleri kilitli bir kasada saklayın. Önemli postalarınızı doğrudan postaneden alın ve gönderin. Maaş çeklerinizi hesabınıza otomatik olarak yatırın. Kimlik avı, yalnızca hassas verilere izinsiz erişim elde etme amacıyla yapılan hedefli e-posta dolandırıcılığıdır. Geniş kapsamlı, rastgele saldırı gerçekleştiren kimlik avı dolandırıcılığının aksine hedef odaklı dolandırıcılık, belirli bir gruba veya kuruluşa odaklanır. Amacı fikri mülkiyet, finansal veriler, ticari veya askeri sırlar ve diğer gizli bilgileri çalmaktır” diyor.
Vatandaşı uyararak en dikkat edilmesi gereken maddeleri şöyle açıklıyor:
1. Her hesap için farklı şifreler belirleyin. İnternet kullanıcılarının yarısı ya tüm hesaplarında birkaç parola kullanıyor ya da her çevrimiçi hesap için tek bir parola kullanıyor. Bu, tek bir şifrenin ele geçirilmesiyle birçok önemli hesabın ele geçirilebileceği anlamına geliyor. Kullanıcılar her hesap için farklı şifreler kullanmalı.
2. Güçlü şifreler oluşturun. Her zaman tahmin edilmesi zor şifreler belirleyin. Bu, en az sekiz karakter uzunluğunda hem büyük hem de küçük harfler, sayılar ve “#%$” gibi özel karakterler kullanmanız gerektiği anlamına gelir.
3. Şifre yöneticisi kullanın. Herkes, her hesap için farklı ve güçlü bir şifreyi akılda tutmanın oldukça zor olduğunu kabul eder ancak, öngörülemeyen bir veri ihlalinden kaynaklanan hasarı sınırlamak istiyorsak yapılması gereken budur. Sosyal medyada, e-ticaret sitelerinde ve online bankacılık uygulamalarında aynı parolayı kullanırsanız, bu hizmetlerden birinin ihlale uğraması yeterlidir ve tüm hesaplarınızın parolası karanlık ağda siber suçlulara satılır. Güçlü şifreler oluşturmakta ve akılda tutmakta zorlanıyorsanız Bitdefender Şifre Yöneticisi gibi bir şifre yöneticisi kullanabilirsiniz. Bu uygulamalar sizin için güçlü parolalar oluşturur ve bunları, ihtiyaç duyduğunuzda kolay otomatik doldurma için en güçlü veri güvenliği protokollerinin arkasında güvenle saklar.
4. Çok faktörlü kimlik doğrulamayı etkinleştirin. Bugünlerde hemen hemen her çevrimiçi hizmet, basit parola ile oturum açmanın ötesine geçen ikincil bir kimlik doğrulama biçimini etkinleştirme seçeneği sunuyor. İster SMS yoluyla gönderilen bir dizi numara ister gelen kutunuza düşen dört harfli bir kod olsun, çok faktörlü kimlik doğrulama (MFA), oturum açanın parolanızı çalan biri değil, siz olduğunuzu gösterir. Bunu sunan sosyal medya ve bankacılık hizmetleri başta olmak üzere her hizmet için mutlaka özelliği etkinleştirin.