Bir şeyi geniş kitlelere tanıtmak ve daha çok istenmesini ve tanınmasını sağlamaya reklam denir.

Reklam nasıl yapılır?

Reklam yapmanın birden çok yöntemi olmakla beraber her daim kendini geliştiren bir sektör olduğu için reklam bu şekilde yapılır demek bana pekte doğru gelmiyor. Ama kısaca bahsetmek gerekirse reklam BTL ve ATL olarak iki gruba ayrılır.

BTL pazarlama belirli bir kitle ve grubu ele alır. Çizgi üstü reklamların dışında kalan komiyon ödenmeyen doğrudan postalama, sergiler, satış noktaları gibi çeşitli iletişim aracı çizgi altı reklam aracı olarak anılmaktadır. Promosyon, fuar alanı yerleştirmeleri,katalog, bülten, poşet, flyer gibi hizmetlerdir.

ATL pazarlama ise belirli bir kitle yerine herkesi ele alır. Televizyon ve radyo gibi görsel işitsel medyaya gazete, dergi gibi basılı medyaya atıfta bulunurken, sinema ve açık hava reklamları da reklamcılara çeşitli medya olanakları sunan reklam faaaliyetler.

Televizyon, radyo, gazete, dergi ve outdour gibi yaygın iletişim araçları ile daha geniş kitlelere ulaşan reklamlar çizgi üstünü oluştururken, broşür, etkinlik, mail vb. yöntemlerle daha sınırlı bir kitleye ulaşanlar çizgi altı kategorisinde toplanıyor. Şirketlerin pazarlama iletişimi tekniklerinden birisi olan çizgi altı, sınırlı ama daha doğru bir hedef kitleye ulaşmanızı sağlar.

Reklam önemli midir?

Reklamın önemi bir şeyi tanıtmak, satmak, göstermek için reklam stratejisinin her daim önemi vardır.
Maddelerle etkili reklam... 

1. Nitelikli mecralarda yayınlayın

Şirketin hangi mecrada reklam yaptığı marka hakkında çok önemli bir sinyal verir. Kimsenin okumadığı, kimsenin izlemediği bir yayında reklam yapmak insanları olumlu etkilemez. Dikkat çekmek isteyen her markanın televizyon gibi görüntülerin oynadığı, sesin duyulduğu ve başkaları ile birlikte izlenen büyük ekranları tercih etmesi gerekir. (Karen Nelson-Field)

2. Erişime öncelik verin

Bir marka eğer sadece ihtiyacı olanları yani ürünü veya hizmeti satın almaya karar vermiş olanları hedefleyen reklamlar yaparsa büyüyemez. Markanın mutlaka mümkün olan en geniş kitleye reklam yapması yani parasının bir kısmını boşa harcamayı göze alması gerekir. Byron Sharp’ın da ısrarla üzerinde durduğu gibi markalar ancak henüz markayla hiç tanışmamış olanlara ulaşabildikleri ölçüde büyürler. Bir markanın sadece mevcut kullanıcılara satış yaparak büyümesi mümkün değildir.

3. Bilinir olun

Bir markanın büyümesine ve kar etmesine en çok katkıda bulunan faktör şöhrettir. Reklamın hedefi insanların hafızalarına girmek ve ihtiyaç anında ilk akla gelen markalardan biri olmaktır. Bunun için reklam yaparken markaların kalabalıktan sıyrılması ve rakiplerinden ayrışacak kadar belirgin olması gerekir. Kimsenin fark etmeyeceği ya da fark etseler bile markayı hatırlamayacakları reklam yapmak kaynakları boşa harcamak demektir.

4. Duygulara hitap edin

Antonio Damasio’nun kanıtladığı gibi insanın herhangi bir konuda karar verebilmesi için duygularına baş vurması gerekir. Eğer bir marka yaptığı reklamda duygulara hitap etmiyorsa reklamın dikkat çekmesi ve hatırlanması mümkün değildir. Jonah Berger’in dediği gibi reklamlar insanların duygularını yükselttiği ölçüde hatırda kalır ve etkili olur.

5) Reklamların anlamlı olması gerekmez

Rory Sutherland’in çok güzel anlattığı gibi yaratıcı bir fikrin, yaratıcı bir reklamın mutlaka anlamlı olması gerekmez. Sadece mantıksal teklifler içeren ve insanların sol beynine hitap eden reklamları kimse fark etmez. Uçuk kaçık ve aykırı reklamlar bir markaya çok şey katabilir.

6) Büyük bir fikir bir markaya yıllarca hizmet edebilir

Bir markanın yaratıcı büyük bir fikri sahiplenerek bu fikri bir platform olarak uzun yıllar kullanması başarı getirir. Her reklam yaptığında aynı büyük fikrin yeni ve taze bir uygulamasını hayata geçiren markalar daha kolay akıllara girer ve hatırlanırlar.

7) Reklamın zayıf bir güç olduğunu unutmayın

Markalar insanların hayatlarında önemli bir yer tutmaz çünkü insanların kendi hayatlarını yaşamak gibi daha önemli ve öncelikli işleri vardır. Ayrıca kimse televizyon karşısına reklam izlemek için oturmaz. Bütün bunlara rağmen reklam kısa dönemde şiddeti hissedilmeyen ama uzun dönemde çok etkili olan “zayıf” bir güçtür.

Etkili reklamın herkes tarafından kabul gören ve her ortamda geçerli olan sihirli bir formülü yok maalesef. Ama yine de etkili reklam yapmak için hangi yaklaşımların benimsenmesi hangilerinin dışlanması gerektiği konusunda deneysel bulgular pazarlamacılara çok faydalı bir yol haritası sunuyor.