Taksimetrelerini güncellemeye başlayan taksiciler, bu zam konusunda iki farklı görüşe ayrıldı. Kimisi yeni zam yapılmasına gerek yok müşteri kaybediyoruz derken kimi taksiciler ise yapılan zamları az buldu.
Yapılan zam kararına karşı çıkan taksicilerden bir kısmı "Biz zaten zor şartlarda çalışıyoruz, yevmiyeler düşük. Yapılan zam, bizim gelirimize pek de etki etmiyor. Tam aksine, müşteri kaybına yol açarak daha da zor duruma düşmemize neden olacak" diyerek yeni zamma tepki gösterdi. Diğer bir grup taksiciler ise yapılan zamları yetersiz bulduğunu ifade etti. Yaşanan ekonomik koşullar ve maliyet artışları göz önüne alındığında, daha ciddi bir zam talep etmenin gerekliliğini vurguluyorlar.
TEPKİYİ, 8+1 YOLCU TAŞIYAN TAKSİCİ ARKADAŞLARIMIZ VERDİ
Taksicilik yapan Erhan Çeşme, yapılan zamlara yönelik tepkilerin bütün taksici esnafından gelmediğini vurgulayarak şunları söyledi: "Mart ayından itibaren zam beklentimiz yoktu. Bu nedenle, yaşanan zam sürpriz oldu. Basında çıkan haberlerde taksicilerin, UKOME toplantısından alınan zam kararının ardından kapı önündeki tepkileri yanlış bir algı oluşturdu. Başkan İmamoğlu'nun 8+1'e çevirdiği taksici arkadaşlarımızın tepkisiydi. Ancak bu tepki, maalesef tüm taksici camiasına mal edildi ve bu, gerçeği yansıtmıyor. Şahsım adına konuşmam gerekirse, mart ayından önce zam beklentim yoktu ve yapılan zam zaten çok abartılı değildi. Bu tepkiyi veren taksici esnafı biz değiliz; asıl tepkiyi, 8+1 yolcu taşıyan taksici arkadaşlarımız gösterdi."
TAKSİ TOPLU TAŞIMA ARACI DEĞİL LÜKSTÜR, BUNUN DA BİR BEDELİ OLMALI
"Lüks bir hizmetin bedeli vardır, taksi toplu taşıma aracı değildir," diyen taksi sahibi Rıfat Küsmez, "Son zamanlarla birlikte taksiciler arasında ayrım oluştu. Aslında durum şoförlerin hoşlanmadığı bir durum. Genellikle tarifeyi düşük bulan kesim, yani biz araç sahipleriyiz. Şoför arkadaşlarımız, taksi ücretine gelen zamla birlikte daha makul bir konuma geliyor. Artık duraklarda araçlarımız var, taksi bulmak zor değil. Bu zamlarla birlikte İstanbul'un gerektiği gibi düzenlendiğini düşünüyorum. Ancak tarifenin düşük olması ve trafik yoğunluğu, taksi ihtiyacını var gibi gösteriyor. Fakat taksiciler bu yoğun trafikte kazanç sağlamıyor. Şoförler sürekli olarak yolcu indirip bindirmek istiyor, tabiri caizse adeta at koşturmak istiyorlar. Gerçekleri söylüyorum. Babadan kalma bir işi sürdürüyorum. Taksilerin mevcut tarifesi bana göre yetersiz. İyi ve kaliteli taksicilik bekliyorsanız, buna uygun ücret ödemelisiniz. Her şeyin bir bedeli var; iyi bir hizmet, kaliteli bir iş için zamların gelmesi gerek. Dünyanın her yerinde bu böyledir, her meslek dalında geçerlidir. Taksiciliğin kötüye gitmesinin temel nedenlerinden biri de tarifedir. Bu tarifeyle iyi, düzgün bir şoför bulmak zor. Mal sahibi olarak, iyi ve kaliteli insanları şoför olarak istihdam edemiyoruz. Bu bir zincirleme olaydır. Şu anda Büyükşehir Belediyesi taksiyi toplu ulaşım aracı olarak değerlendiriyor, ancak taksi toplu taşıma aracı değildir. Taksi bir lüks hizmettir, dünyanın her yerinde böyledir. Eğer belediye otobüsleri, metro, metrobüsler, minibüslerle insanları taşıyamıyorsanız, geç saatlerde gelen bir genç kızımız mecburen taksiye binecek. Yada bir öğrenci taksiye binebiliyor. Taksi bu kadar ucuz olamaz. Tekrar ifade ediyorum, taksi toplu taşıma aracı değil, lükstür. Bu nedenle zam talep ediyoruz. Hatta yapılan zammı yetersiz buluyorum. Çeşitli masraflarımız var, bunları nasıl karşılayacağız?" şeklinde konuştu.
EN KISA MESAFE 90 LİRA
Bir başka taksici şöyle ifade ediyor; “Şuan yapılan zamları gereksiz buluyoruz. Nisan Mayıs aylarına doğru yapılmalıydı. Çünkü kış ayındayız. Ölü zamanlarımız. Zam yapıldıkça müşteri kaybediyoruz. En kısa mesafe 90 lira. Bu piyasayı bozanlar ise Oto Centerlardır. Taksi plakası alan satan, kiralayanlar bu piyasayı belirliyor. Toplu taşımaya da zam geldikçe taksiye de yapılıyor. Bu sefer olan şoför arkadaşlara oluyor. Yapılan zamlar, şoför olarak çalışan arkadaşların kazancına yansımıyor. Araç sahipleri ise daha kazançlı olduklarından zam istiyorlar.”
İŞLERİMİZ DÜŞECEK
Ahmet Oluklupınar “Akaryakıta zam geldi. Bizim yapacak bir şeyimiz yok ama işlerimiz düşecek. Yani zam olması lazım ama bu yapılan zamlardan dolayı müşteride gelmeyecek. Düşünsenize en kısa mesafe dediğimiz indi-bindi 90 lira olacak.
MÜŞTERİLER BİZİMLE PAZARLIK YAPIYOR
İlhami Aksu “Biz şoförler için zarar, zarar. Mal sahibine, plakaya geliyor. Zam gelince bizim yevmiyeler artmıyor ki. Üstelik eskiden müşteriler bahşiş bırakırdı şimdi ise bizimle pazarlık yapıyorlar” şeklinde ifade ediyor.
MASRAFLARIMIZI KARŞILAYAMIYORUZ
Cenk Tunus ise; “Zam olmalı ve gelen zammı yeterli bulmuyorum. Masraflarımızı karşılayamıyoruz” diye belirtiyor.
HER ŞEYE YÜZDE YÜZ ÜZERİNDEN ZAM GELDİ
Taksiciler ikiye mi bölündü? Kimisi zam gelmeli derken kimi de biz zam istemiyoruz. İşlerimiz azalacak diye gelen tepkileri İstanbul Taksiciler Esnaf Odası Başkanı Eyüp Aksu’ya sorduk. “Herkes düşüncesinde, fikrinde özgürdür” diye ifade eden Başkan Eyüp Aksu “Demirbaş giderlerimizin karşılanmadığı için mecburen zam almak zorundayız. İşçilik, araç fiyatları, SGK giderleri gibi her şeye yüzde yüzün üzerinde zam geldi. Biz de mesleğimizi sürdürebilmek amacıyla zam almak zorundayız” diye belirtti.
“TAKSİCİLER TAŞKINLIK YAPTI” SÖYLEMİ GERÇEĞİ YANSITMIYOR
UKOME toplantısı sonra karara tepki gösteren taksiciler neden olay çıkardı? sorumuza Başkan Aksu şöyle cevap veriyor: “UKOME’nin bu kararını dışarıda bekleyen, 8+1 Sarı Siyah taksiye dönüşen taksici esnafı hiç tasvip etmediğimiz nahoş olaylara sebebiyet vermiştir. 2022 yılı içerisinde 1755 adet Minibüs dönüştükleri günden bugüne kadar, müşteri bulamadıkları için para kazanamaz ve araçların masraflarını karşılayamaz hale gelmiştir. Bu nedenle tepki göstermişlerdir. ‘Taksimetreyi beğenmeyen taksiciler taşkınlık yaptı’ gibi haberler gerçeği yansıtmamaktadır. 8+1 Sarı Siyah taksiye dönüşen esnafımızın UKOME’nin aldığı karar tepkisiydi. Asla, taksimetreye gelen zammı yetersiz bulmadığı için herhangi bir taşkınlık yapılmamıştır.
8+1 TAKSİLERLE SARI TAKSİLERİN ÜCRET TARİFESİ EŞİTLENDİ
Taksilerde taksimetre açılış ücreti yüzde 28,09 zamla 19,17 liradan 24,55 liraya, sarı taksi mesafe ücreti kilometre başına 13,75 liradan 17,61 liraya, sarı taksi zaman tarifesi ücreti saatlik 152,73 liradan 195,63 liraya, sarı taksi indi-bindi ücreti ise 70 liradan 90 liraya çıktı. Yapılan zam kapsamında 8+1 taksilerle sarı taksilerin ücret tarifesi eşitlendi.