İstanbullu için trafik akla gelince zirvedeki şarkı; Çile vatandaşım çile… Belki de mega kentte yaşayanları en fazla rahatsız eden şeylerden biri trafiğin kilitlenmesi… Hele bir de yağmur ya da kar yağarsa vay anam vay! Yollarda kalan insanlar…10 metreyi yarım saatte alan arabalar… Selden göle dönen yollarda mahsur kalan vatandaşlar… Eve gitmek için bin bir takla atması gereken sürücüler… Özetle zor dostum zor… İstanbul için en kritik belki de trafik… Sadece bu keşmekeş nedeniyle şehri terk eden vatandaşlar… Sinirlerin tavan yapması sonunda can kayıplarına bile yol açan kavgalar… Saymakla bitmez bu kangren halini almış sorun… Herkes alsın şapkasını yanına koysun… Bu böyle gitmez, İstanbullu da bunu hak etmez… Bu konuda derinlemesine bir analiz yapılırsa ne sayfalar yeter ne de sorunlar biter… Peki bu sorun çözülmez mi? Bunun için güçlü bir idare koymak yeterli… yeter

Gelin İstanbul trafiğinden birkaç ayrıntı verelim… İstanbul’un ana yollarının günlük araç kapasitesi 1 milyon 330 bin iken, bugün bu yolları 2 milyon 441 bin araç kullanıyor.
Daha da garibi 1 milyon 700 bin araç trafiğe çıkıyor.İstanbul’da günde en az 11 milyon 370 bin kişi yolculuk yapılıyor. Bu da en az bir gidiş-geliş 5 milyon 685 bin yolcu demek.
Sabah 7:00-10:00, akşam ise 1600-22:00 arası trafiğe çıkan her iki kişiden biri 45 dakikasını yollarda harcıyor.Günlük araç kapasitesi 90 bin olan Boğaziçi Köprüsü’nden her gün geçen araç sayısı neredeyse 300 bin. Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nün ise günlük araç kapasitesi 120 bin iken, bugün bu köprüyü kullanan araç sayısı 200 bin.

İSTANBUL TRAFİĞİ NASIL ÇÖZÜLÜR?

İşte size şehircilik uzmanlarının İstanbul trafiğini çözmek adına bazı önerileri…

DAHA GENİŞ VE YENİ YOLLAR YAPILMALI

Şehircilik uzmanları İstanbul trafiğinin günbegün arttığını ve İstanbul'a yeni yolların inşa edilmesi gerektiğini ısrarla belirtiyor

YENİ YOLLARIN ÇEVRESİ İMARA KAPALI OLMAK ZORUNDA

Uzmanlar İstanbul'da yeni yollar açıldığını ama açılan yeni yolların çevresinin de imara açıldığı için buralarda yoğunluğun arttığını dile getiriyor.. Şehrin yeni ana arterlere ihtiyacı bulunduğu aşikar

METROBÜS HATLARI İKİ KATINA ÇIKARILMALI

Metrobüs, yoğunluğundan dolayı her ne kadar eleştirilse bile, günlük 1 milyondan fazla kişi tarafından kullanılmaktadır. Metrobüs çok güzel bir proje, başka metrobüs hatları da yapılmalı.

20'YE YAKIN TELEFERİK HATTI KURULMASI MÜMKÜN

Seyrantepe-Nurtepe, Baltalimanı- Hisarüstü, Anadoluhisarı-Kavacık, Çubuklu- Kavacık, Beylerbeyi- Altunizade.  Bunun gibi İstanbul geneline 20'ye yakın teleferik hattı yapılabilir. Ayrıca İstanbul boğazı üzerinden iki kıta teleferik ile birbirine bağlanabilir.'

KÖPRÜ TRAFİĞİNE ÇÖZÜM ARABALI VAPUR

Mevcut Harem-Sirkeci arabalı vapuru yetersiz kalmakta. Harem-Kabataş, Kabataş-Beylerbeyi, Baltalimanı-Çubukçu, Yenikapı- Kadıköy, Zeytinburnu-Bostancı, Ambarlı- Yalova ve Mudanya güzergâhları arasında arabalı vapur hatları çoğaltılarak kara yolu trafiği rahatlatılabilir. Yapılacak yeni arabalı vapur güzergâhları çok masraflı değil.

GİŞE SAYILARI ŞERİT SAYISI KADAR OLMALI

Dört şeritli olan yolda bir anda karşımıza 16-17 tane gişe çıkıyor. Gişelerden sonra yol tekrar 4 şeride indiği için bu alanda şişmeler oluyor ve bu şişme gişelerin gerisini oldukça etkiliyor. Eskiden girişlerde nakit ödeme yapıldığı için her araç 2 dakikaya yakın vakit kaybediyordu. Ancak şimdi OGS ve KGS sistemi olduğu için 3 saniye içinde gişeden geçebiliyorsunuz. Bu yüzden bu kadar fazla gişe gereksiz. Gişe sayısı şerit sayısı kadar olmalı. Bu durum sadece köprüler için değil Mahmutbey gibi ücretli yollarda için de geçerli.

METROBÜS DURAKLARININ OLDUĞU BÖLGELERE OTOPARK GEREKLİ

Metroların, tramvayların, metrobüs duraklarının bazılarında büyük otoparklar olması gerekiyor. En azından insanlar evlerinden çıkarken toplu taşıma araçlarını kullanmıyorlarsa, bu alanlara toplu taşıma ile devam edebilirler. Bu da ana arterler üzerindeki trafik baskısını hafifletebilir. Ayrıca şehir merkezlerindeki otel ve AVM'ler de en azından hafta içleri otoparklarının bir kısmını dışarıdan vatandaşlara kullandırabilirler.

Kaynak: AA