Türkiye'de elektrikli araç sahiplerinin günlük kullanım maliyetleri, Trugo'nun yaptığı yeni zamlarla birlikte ciddi şekilde artacak. Şirket, şarj fiyatlarında yaklaşık yüzde 20 oranında zam yaparak, 16 Ağustos 2024 tarihinden itibaren geçerli olacak yeni tarifeleri duyurdu. Bu tarifelere göre, DC Şarj ücreti 9,60 TL/kWs’ye, AC Şarj ücreti ise 6,96 TL/kWs’ye yükseldi. Bu zamlar, elektrikli araç sahiplerinin bütçelerine ek bir yük getirecek gibi görünüyor ve şarj istasyonlarında yapılan harcamaların dikkatle takip edilmesini gerektirecek.

Uzun bir süredir sabit tutulan şarj ücretlerine yaklaşık yüzde 20 oranında zam geldi. Trugo'nun hızlı şarj hizmeti sunduğu istasyonlarda, 16 Ağustos 2024 itibarıyla geçerli olacak yeni fiyatlar açıklandı.

Samsun’un ihracatı arttı, ithalatı azaldı Samsun’un ihracatı arttı, ithalatı azaldı

Yeni fiyat listesine göre, DC Şarj ücreti yüzde 20,15 artışla 9,60 TL/kWs'ye yükseldi. AC Şarj fiyatı ise yüzde 16,97 zamla 6,96 TL/kWs olarak belirlendi.

2021 yılında elektrikli araç satışları 6,6 milyona yaklaşarak rekor kırdı. İklim değişikliğinin etkilerinin artması, çevre dostu ulaşım çözümlerine olan talebi artırırken, elektrikli araçlar giderek daha fazla tercih edilmeye başlandı. Peki, elektrikli araçlar ile geleneksel fosil yakıtlı araçlar arasındaki temel farklar neler?

Elektrikli araçlarla fosil yakıtla çalışan araçlar arasındaki en büyük fark, motor teknolojisinde yatıyor. Benzinli araçlarda, yakıt ve havanın karışarak sıkışması ve yanması sonucu ortaya çıkan enerji, içten yanmalı motorları çalıştırıyor. Bu süreç, motorun güç üreterek aracı hareket ettirmesini sağlıyor. Elektrikli araçlarda ise motorlar, elektromıknatıslar kullanarak elektrik enerjisini mekanik enerjiye dönüştürüyor.

Elektrikli araçlar, enerji depolama için lityum iyon bataryalar kullanıyor. Bu bataryalar, cep telefonlarındaki pillerle benzer bir yapıya sahip. Fosil yakıtlı araçlardaki akaryakıt depolarının yerini, elektrikli araçlarda bu bataryalar alıyor.

Elektrikli araçlar, enerji dönüşümü için inverter cihazlar kullanıyor. Bu cihazlar, bataryadan gelen doğrudan akımı araca uygun hale getirerek motoru çalıştırıyor. Fosil yakıtlı araçlarda bu tür bir dönüşüm sistemi bulunmuyor.

Elektrikli araçların en büyük avantajı, egzoz emisyonu üretmemeleri ve daha çevreci olmaları. Ayrıca, elektrikli motorlar, içten yanmalı motorlara göre daha az parça içerdiği için bakımı daha kolay ve arıza riski daha düşük. Ancak, bu araçların satın alma maliyetleri, fosil yakıtlı araçlara kıyasla daha yüksek. Ayrıca, şarj istasyonlarına erişim, özellikle büyük şehirler dışında, henüz yaygın değil.

Elektrikli araçların çevreci olup olmadığı konusundaki tartışmalar devam ediyor. Lityum iyon bataryaların üretimi için gereken minerallerin çıkarılması, çevresel açıdan büyük etkiler yaratıyor. Elektrikli araçlar, şu an için fosil yakıtlara olan bağımlılığı azaltmada en iyi seçenek olarak öne çıksa da, mükemmel bir çözüm sunmaktan uzak olabilir. Teknolojideki gelişmelerle birlikte, bu araçlar gelecekte daha da çevreci hale gelebilir.

Kaynak: HABER MERKEZİ