27 Mart 1938 tarihinde Ankara'da doğan Kartal Tibet, usta bir oyuncu, yönetmen ve senarist olarak bilinir.

Tibet, sadece 10 yaşında iken Ankara Çocuk Radyosunun temsillerine katıldı ve "Ayşe Abla" piyeslerinde başrol konuşmaya başladı. Bu dönemde Radyo Çocuk Kulübü'nde önemli roller üstlendi. Ayrıca Devlet Tiyatrolarında çocuk rollerinde sahneye çıktı.

Sanatçı aynı zamanda şiir okuma yarışmalarında da başarı elde etti ve Ankara'da düzenlenen ilkokul, ortaokul, lise ve üniversite arası yarışmalarda birincilik kazandı.

Kartal Tibet, Ankara Koleji'ni tamamladıktan sonra beden eğitimi öğretmenliği yapmaya başladı. Ancak babasının isteği üzerine hukuk fakültesini bitirerek avukat oldu.

Sanatçı, Ankara Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Tiyatro Bölümüne girdi ve 1960 yılında mezun olduktan sonra Albert Camus'un yazdığı ve Mahir Canova'nın sahneye koyduğu bir oyunun kadrosunda yer aldı.

Kartal Tibet, 1961 yılında kurulan Ankara'nın ilk özel tiyatrosu olan Meydan Sahnesi'nde 4 oyun yönetti ve 20 oyunda rol aldı. Bu dönemi, "Kendi işimi kendim yapma arzusuyla doluydu. Gençtim ve başarısız olursam Devlet Tiyatrosu'na geçme şansım vardı." şeklinde ifade etti. Suat Yalaz'ın teklifiyle "Karaoğlan: Altay'dan Gelen Yiğit" adlı filmle Yeşilçam'a adım attı.

Sanatçı, 1963 yılında Gündüz Sencer ile evlendi ve çiftin Kanat adında bir çocuğu 1964'te, Kumru adında bir çocuğu ise 1973'te dünyaya geldi.

Kartal Tibet, "Tarkan" rolüyle ün kazandı. Cüneyt Arkın'ın canlandırdığı "Malkoçoğlu" ve "Kara Murat" gibi çizgi roman karakterlerinin ortaya çıkması, bu tür macera filmlerinin popülaritesine katkıda bulundu.

Kartal Tibet, Orta Asya'da başlayan Karaoğlan serisinde başrolü üstlendi. 1966 yapımı "Karaoğlan: Baybora'nın Oğlu", "Karaoğlan: Camoka'nın İntikamı", 1967 yapımı "Karaoğlan: Bizanslı Zorba", "Karaoğlan: Yeşil Ejder" ve 1972 yapımı "Karaoğlan Geliyor" gibi filmlerde rol aldı.

Kartal Tibet, daha sonra Sezgin Burak tarafından yaratılan "Tarkan" karakterinin 1969'da çekilen sinema uyarlamasında rol aldı. Tarkan'ı canlandıran aktör, 1970 yılında "Tarkan: Gümüş Eyer", 1971'de "Tarkan: Viking Kanı", 1972'de "Tarkan: Altın Madalyon" ve 1973'te "Tarkan: Güçlü Kahraman" filmlerinde yer aldı.

Popüler seri filmlerin yanı sıra Kartal Tibet, "Sancakbeyi Murad", "Bir Osmanlı Savaşçısı", "Bağdat'ta Bir Hırsız" ve "İngiliz Kemal" gibi filmlerde de başrol oynadı.

"Sarmaşık Gülleri" ve "Boş Çerçeve" gibi sayısız melodramda da önemli roller üstlenen Kartal Tibet, "Zambaklar Açarken" ve "Çalıkuşu" gibi birçok romandan uyarlanan filmlerde de yer aldı.

Kartal Tibet, yönetmenliğini üstlendiği 1977 yapımı “Tosun Paşa” filmi de dahil olmak üzere Kemal Sunal'ın başrolde olduğu 20'den fazla filmin yönetmenliğini yaptı.

Bünyesinde toplam 56 yapım bulunan sanatçı, bir röportajında ​​yönetmenliği, dramatik yapıyı anlama ve sahneyi seyirciye en basit şekilde aktarabilme becerisi olarak tanımlamıştır. Dolly çekimleri gibi çeşitli hileler ve teknikler kullanarak kamerayı manipüle etmenin seyirciye "Ne harika bir film" dedirtmediğine inanıyordu. Ona göre sinemada en önemli unsur hikayenin özgünlüğüdür. Ne anlatıyorsun ve nasıl anlatıyorsun? Yönetmenin bunda önemli bir rolü var. İnsanlar hikaye için film izlerler; "Konu nedir?" diye soruyorlar.

Tibet, öncelikle toplumsal meselelere odaklandı ve ahlaki açıdan yozlaşmış politikacılara ve adaletsizliğe isyan eden sıradan bireylerin komik hikayelerini anlatan filmler yönetti.

1980'lerin ikinci yarısından itibaren Şener Şen ve Kemal Sunal ile işbirliği yaparak dramatik yönü güçlü, komedi ama toplumsal açıdan önemli filmler yarattı.

Kartal Tibet, 1990'larda televizyon döneminin başlamasıyla birlikte "Süper Baba", "Yasemince", "Emret Komutanım" ve "Ah Bir Zengin Olsam" adlı dizilerin yönetmenliğini üstlenerek kendine özgü tarzını ortaya koydu. Gişe rekorları kıran filmlerden sonra Türk sinemasının klasiklerini canlandırma isteğiyle "Hababam Sınıf Merhaba" (2003) ve "Dünyayı Kurtaran Adamın Oğlu" (2006) filmlerini yönetti.

Sanatçı Hülya Koçyiğit, Tibet'in yönetmenliğini övgüyle bahsederek, "Kartal Tibet, oyuncuyu çok iyi tanır, karaktere nüfuz etmesini sağlar. Çok başarılı ve eğitici bir kişiliktir." şeklinde değerlendirme yapmıştı.

Kartal Tibet, Antalya Altın Portakal Film Festivali'nde 2002 yılında "Yaşam Boyu Onur Ödülü" ve 2006 yılında "Yıldırım Önal Anı Ödülü"ne layık görüldü.

Tibet'in senaryosunu kaleme aldığı ve rol aldığı yapımlardan bazıları şunlardır: "Gol Kralı", "Davaro", "Çarıklı Milyoner", "Şabaniye", "Sosyete Şaban", "Şendul Şaban", "Deli Deli Küpeli", "Arkadaşım ve Ben", "Öğretmen", "Uyanık Gazeteci" ve "Duygu Çemberi". Ayrıca yönetmenlik yaptığı filmler arasında "Hıçkırık", "Ölmeyen Aşk", "Çalıkuşu", "Kanunsuz Yol", "Siyah Gül", "Ölünceye Kadar", "Paşa Kızı", "Sefiller", "Kanun Namına", "Sevemez Kimse Seni", "Seven Ne Yapmaz", "Deli Murat", "Erkekler Ağlamaz", "Şabaniye", "Tosun Paşa", "Sultan", "Şark Bülbülü", "Umudumuz Şaban", "Gırgıriyede Şenlik Var", "Davaro", "Çarıklı Milyoner", "Yasemince", "Keloğlan-Süperoğlan", "Emret Komutanım" ve "Dünyayı Kurtaran Adam'ın Oğlu" yer almaktadır.

AA
Editör: Hande Durmaz