Motosiklet taksi, yasak ve cezalara rağmen yolcu taşımayı sürdürüyor. Özellikle gençler ve acil bir yere yetişmek isteyenler için cazip bir seçenek olan motosiklet taksicilik, WhatsApp grupları ve internet siteleri aracılığıyla vatandaşlara ulaşarak hızla yayılıyor. Kapatılan bir sitenin yerini ise kısa sürede yenisi alıyor. Korsan çalışan şirketler, internet üzerinde ‘Bize katılın, motosiklet taksici olun’ şeklinde iş ilanları yayımlayarak, sektörü büyütmeye devam ediyor.
İstanbul'un kalabalık trafiğinde hızlı ve pratik bir ulaşım aracı olan motosikletler, yeni bir taksi türü olarak karşımıza çıkıyor. WhatsApp grupları ve internet üzerinden organize edilen bu korsan motosiklet taksicilik sistemi, hem ekonomik hem de güvenlik açısından birçok soru işaretini beraberinde getiriyor. ŞOK Gazetesi ekibimizden Vesim Parlar ve muhabirimiz Senay Güncavar, korsan motosiklet taksiciliği bizzat deneyimleyerek, bu sistemin nasıl işlediğini ve arkasındaki organize yapıyı ortaya koydu.
Vesim Parlar, Sefaköy'den Avcılar merkeze gerçekleştirdiği yolculukta, motosiklet taksi şoförüyle sohbet ederek, bu işin ardındaki sistemi ve ekonomik boyutunu açığa çıkardı. Başlangıçta 230 TL olarak belirlenen ücret, pazarlıkla 200 TL'ye indirildi. Ticari taksi kullanılsaydı 220-230 TL arası olacaktı. Ve bu süreç, korsan sistemin pazarlıklar sonucunda esneklik payını da gözler önüne serdi.
Muhabirimiz Senay Güncavar ise motorsiklet taksi uygulamalarından görüşme yaparken gazeteci olduğunu belirtince engelleniyor. Edindiği bilgilerde müşterilerine ECO ve COMFORT adı altında iki farklı hizmet seçeneği sunuluyor. ECO hizmetinin, açılış ücreti 30 TL ve kilometre başına 18 TL olarak belirlenmiş. COMFORT hizmetinin ise açılış ücreti de 30 TL, ancak kilometre başına 19 TL ücret talep ediliyor. Normal ticari taksilerde, açılış ücreti 30TL, kilometre başına ise 20TL. İndi bindi ücreti 100 lira.
BÜYÜKÇEKMECE’DEN AVCILAR’A 220 TL
İş insanı Y.K, zaman tasarrufu sağlamak için tercih ettiğini anlatıyor. "Yoğun trafik nedeniyle kendi aracımı bırakıp motosiklet taksi çağırıyorum. Zamandan tasarruf yapıyorum. Bu iki gün içerisinde Büyükçekmece'den Avcılar'a gelmek için önce martı, daha sonra motosiklet taksi kullandım. Martıya 100 lira, motosiklet taksiye 220 lira ödedim" diyor ve “ticari taksi kullansaydım 300 TL civarında ücret ödemesi yapacaktım” şeklinde belirtiyor.
KORSAN MOTOSİKLET TAKSİ SİSTEMİ NASIL İŞLİYOR?
Korsan motosiklet taksicilik, internet üzerinden doldurulan bir form ile başlıyor. Bu form, 1700 kişilik bir WhatsApp grubuna düşüyor ve buradaki sürücüler, belirtilen ücret karşılığında yolcu almak için yarışıyor. "Örneğin 230 TL'ye Avcılar'a gitmek isteyen var mı?" sorusuna ilk yanıt veren sürücü, müşteriyi alarak yolculuğu gerçekleştiriyor. Bu süreçte, sistem yöneticisi, hem sürücü hem de müşteri ile iletişim kurarak koordinasyonu sağlıyor ve yolculuğun sorunsuz geçmesini temin ediyor.
EK GELİR İÇİN YAPIYORUM
Bu sistemin sürücülerinden biri, normalde evrak işleri ile uğraştığını ve motosiklet taksiciliği ek gelir elde etmek amacıyla yaptığını belirtti. "Yemeğim, ufak tefek harçlığım çıksın diye yapıyorum, benzinimi karşılasın diye yapıyorum" diyerek sigortasız çalıştıklarından dolayı bu işin aslında hem yolcu hem de şoför açısından tehlikeli olduğunu vurguladı.
YETKİLİLER UYARIYOR
Yetkililer, motosiklet taksiciliğin yasal olmamasının birçok risk taşıdığını vurguluyor. Hem sürücülerin hem de yolcuların sigorta kapsamı dışında olması, olası kazalarda ciddi mağduriyetlere yol açabilir diyerek bu tür taşımacılık faaliyetlerinden kaçınılması gerektiği konusunda vatandaşları uyarıyor.
HIZLI ULAŞIMIN CAZİBESİ
Özellikle büyük şehirlerdeki trafik sorunları, motosiklet taksilerin tercih edilmesinin başlıca nedenlerinden biri. Gençler ve zamanla yarışan vatandaşlar, hızlı ve pratik bir ulaşım aracı olarak motosiklet taksileri tercih ediyor.
TRAFİĞE TAKILMIYOR
Motosiklet taksileri hızlı ve pratik bulduğu için tercih ettiğini söyleyen gençler “Trafik yoğunluğuna takılmıyoruz. Gideceğimiz yere vaktinde önce varıyoruz. Biraz da heyecanı seviyoruz” diye durumu özetliyorlar.
TOPLANTIMA ZAMANINDA YETİŞİYORUM
Adını vermek istemeyen iş insanı olduğunu söyleyen vatandaş, İstanbul’da yaşadığını ve bu uygulamayı sürekli kullandığını belirtiyor. “Trafikte saatlerce beklemektense, motosikletle daha hızlı varıyorum. Toplantılarıma zamanında yetişiyorum. Her ne kadar yasak olsa da şu ana kadar sorun yaşamadım” diyor.
ARACIMI BIRAKTIM MOTOSİKLET TAKSİ ÇAĞIRDIM
İş insanı Y.K, zaman tasarrufu sağlamak için tercih ettiğini anlatıyor: "Yoğun trafik nedeniyle kendi aracımı bırakıp motosiklet taksi çağırıyorum. Zamandan tasarruf yapıyorum. Bu iki gün içerisinde Büyükçekmece'den Avcılar'a gelmek için önce martı, daha sonra motosiklet taksi kullandım. Martıya 100 lira, motosiklet taksiye 220 lira ödedim."
YASAL DEĞİL, CAN GÜVENLİĞİNİZ YOK
Yetkililer, taşımacılık yapan Uber ve mahalle aralarında çalışan korsan araçların 30-60 gün bağlanması söz konusu. 32.233 TL. (% 25 İndirimli 24.174,75 TL) para cezası var. Uber ile aynı yaptırım uygulanıyor diye belirtiyor. Bu araçlara binen yolculara da 2024 yılı itibariyle 2.143 lira para cezası uygulanıyor. Vatandaşların can ve mal güveliklerinin tehlikede olduğunun farkına varması gerekir bilgisini veriyor.
2 FARKLI SEÇENEK SUNULUYOR
Motor taksi firmaları internet sitelerinde, müşterilerine iki farklı hizmet seçeneği sunuyor. ECO hizmeti, daha uygun fiyatlarla yolculuk yapmak isteyenler için cazip bir seçenek olarak öne çıkıyor. Bu hizmette, açılış ücreti 30 TL olarak belirlenmiş ve kilometre başına 18 TL ekleniyor.
COMFORT hizmeti ise konforlu bir yolculuk tercih edenler için sunuluyor. Bu hizmetin açılış ücreti de 30 TL, ancak kilometre başına 19 TL ücret talep ediliyor. Bu seçenek özellikle iş dünyasında hızlı hareket etmek zorunda olan profesyoneller arasında popülerlik kazanıyor.