Havayoluyla seyahat eden yolcuların yüzde 85'inin uçuş hakları hakkında bilgi sahibi olmadığına dikkat çeken AirHelp uzmanları, rötar, iptal, overbooking gibi sıkça karşılaşılan uçuş aksaklıklarıyla ilgili en çok merak edilen 10 sorunun cevaplarını verdi. AirHelp uzmanları, "Dünya genelinde her 4 uçuştan biri gecikme yaşanıyor. Bu yüzden havayolu yolcularının haklarını bilmeleri son derece önemli" açıklamasında bulundu.
AirHelp uzmanları, yolcuların hangi havayolu şirketiyle seyahat ettiklerine bakılmaksızın havayoluyla seyahat eden yolcuların haklarına yönetmeliklerle korunduğunu belirtiyor. Genellikle uçağın kalkış yaptığı bölgenin yönetmeliklerinin geçerli olduğunu ifade eden uzmanlar, hak talep edecek yolcuların destekleyici kanıtları toplamaları gerektiğine vurgu yapıyor. AirHelp uzmanları, aksaklığın nedenini açıklamasını istemenin yanı sıra havayolu şirketinin gönderdiği mesajları ve bildirimleri saklamanın önemini vurguluyor. Ayrıca, yaşanan aksaklığı kanıtlayan ilan veya uçuş bilgisi panolarının fotoğraflarını çekmek, varış noktasına varış zamanını not almak, biniş kartlarını saklamak ve satın alınan her şeyin fişini saklamak da öneriliyor. Havayolu şirketleri, tazminat yerine kupon veya uçuş mili sunabilirler. Ancak bu tür teklifleri kabul etmek, tazminat hakkını kaybetme riskini taşır. Bu nedenle, adil bir anlaşma yapıldığından emin olunmadıkça bu tür teklifleri kabul etmemek önemlidir.
İşte havayolu yolcularının cevabını merak ettiği 10 soru:
1. Havayolu şirketinin uçuş planımı değiştirmesi ne anlama gelir?
Uçuşunuz rötarlı veya iptal edilirse, havayolu şirketi orijinal uçuş planınızdan farklı bir saat veya tarihe yeniden planlama yapabilir. Bu durumda yolcu olarak, yeni uçuş planını kabul etme veya para iadesi talep etme hakkına sahipsiniz. Eğer yeni uçuş planı son dakikada size bildirilirse, belirli faktörlere bağlı olarak para iadesine ek olarak tazminat alma hakkınız da bulunmaktadır.
2. Ortak uçuşum varsa tazminat alabilir miyim?
Uçuşunuzda meydana gelen aksaklık belirli kriterleri karşılıyorsa, tazminat talep etme hakkına sahip olabilirsiniz. Genellikle ortak uçuşlarınız bulunuyorsa, tazminat ödeme sorumluluğu, rötar veya iptal anında uçuşu gerçekleştiren havayolu şirketine aittir. Eğer aktarmalı bir uçuş yapıyorsanız ve bu uçuşlar aynı rezervasyonun bir parçası ise, AB ülkelerinden kalkış yapıyorsanız veya varış noktanız AB ülkelerinden biriyse, tazminat hakkınız daha da güçlenebilir.
3. Tazminat talebinde bulunmak için ne kadar sürem var?
Uçuş tazminatı hakkınız genellikle belirli bir zaman sınırlamasına tabidir, bu nedenle hak talebinizi zamanında yapmanız önemlidir. Bu zaman sınırlaması, uçuşun gerçekleştiği yer ile havayolu şirketinin merkezinin bulunduğu yer arasındaki farklı yasa gerekliliklerine bağlı olarak değişebilir. Bu nedenle, hak talebinizi yaparken geçerli zaman sınırlamalarını bilmek önemlidir.
4. Uçuşum bir tatil paketine dahilse rötar tazminatı veya iptal tazminatı talep edebilir miyim?
Evet, eğer gereken şartları sağlıyorsanız, bu uçuşla ilgili hak talebinde bulunabilirsiniz. Havayolu şirketleri, yolcularının mağduriyetini telafi etmekle yükümlüdür; bu sebeple bilet tatil paketi içinde olsa bile yasal haklar geçerlidir.
5. Online seyahat acentesi üzerinden rezerve ettiğim uçuş için tazminat alabilir miyim?
Evet, bilet rezervasyonunuzu nereden yaptığınızın bir önemi yoktur. Tek önemli olan, tazminat gerekliliklerini karşılayıp karşılamadığınızdır. Eğer uçuşunuz 3 saat veya daha fazla rötar yaparsa veya planlanan uçuş tarihine 14 günden kısa bir süre kala iptal edilirse tazminat talep edebilirsiniz. Ancak havayolu şirketinin aksaklık konusunda kusurlu olduğunun kabul edilmesi de gereklidir.
6. Rötarlı uçuşlar veya uçuş iptalinden sonra ek masraflarla ilgili hak talebinde bulunabilir miyim? Ne için hak talebinde bulunabilirim?
Sadece uçuş sırasında yaşanan aksaklık sonrasında ortaya çıkan temel masraflar için hak talep edebilirsiniz. Bu masraflara örnek olarak aşağıdakiler verilebilir:
- Yiyecek ve içecek
- Konaklama rezervasyonları
- Ulaşım biletleri
Uçuş aksaklığı nedeniyle ekstra masraflar yaşadıysanız, bu masraflar için 2 yıla kadar hak talep edebilirsiniz. Uzun süreli rötarlarda havayolu şirketi her zaman yemek, konaklama, havaalanı ulaşımı ve iletişim gibi temel ihtiyaçlarınızı karşılamakla yükümlüdür. AirHelp Air üyelerine masraflarını geri ödeme konusunda yardımcı olma hizmeti de sunmaktadır.
7. Uçuşumda rötar gerçekleşir veya uçuşum iptal edilirse otel rezervasyonlarıma ne olur?
Eğer uçuşunuz EC 261 kapsamında tazminata hak kazanıyorsa, 600 Euro'nun TL karşılığı olan tazminatı talep edebilirsiniz. Eğer aksaklık nedeniyle bir otelde konaklamak zorunda kalırsanız, bu konaklama masraflarını da havayolu şirketinden talep edebilirsiniz. Bu nedenle, konaklama faturalarınızı saklamanız önemlidir. Ayrıca, AirHelp Air üyelerine zorunlu masraflar için geri ödeme yardımı da sunmaktadır.
8. Alternatif uçuşumda uçuş sınıfım düşürüldüyse ne yapmalıyım?
Eğer ana uçuşunuz iptal edildiyse ve havayolu şirketi size sunulan alternatif uçuşta uçuş sınıfınız düşürüldüyse (örneğin, business sınıfından ekonomi sınıfına), ilk bilet ücretinizin yüzde 30 ila yüzde 75 arasında bir kısmını geri almanız gerekir. Ancak uçuş sınıfınız yükseltilmişse, havayolu şirketi yükseltme için sizden ekstra ücret talep edemez.
9. Uçuşumda rötar gerçekleşir veya uçuşum iptal edilir ve havayolu şirketi bana yoğun sezonda kalkış yapan alternatif bir uçuş sunarsa fazladan ödeme yapmam gerekir mi?
Eğer ana uçuşunuz iptal edildiyse ve havayolu şirketi size sunulan alternatif uçuşta uçuş sınıfınız düşürüldüyse (örneğin, business sınıfından ekonomi sınıfına), ilk bilet ücretinizin yüzde 30 ila yüzde 75 arasında bir kısmını geri almanız gerekir. Ancak uçuş sınıfınız yükseltilmişse, havayolu şirketi yükseltme için sizden ekstra ücret talep edemez.
10. Havayolu şirketiyle anlaşmazlık yaşarsam ne yapabilirim?
Anlaşmazlık yaşadığınızda birkaç seçeneğiniz bulunmaktadır: Tazminat konusundaki anlaşmazlıklar için doğrudan havayolu şirketine başvurabilir veya AirHelp aracılığıyla hak talebi başlatabilirsiniz. Eğer hak talebiniz haksız yere reddedilirse, AirHelp'in bağımsız veri sistemleri sayesinde tazminat hakkınızı kontrol edebilirsiniz. Daha karmaşık durumlarda, yasal uzmanlarımıza danışarak dava açmanız gerekebilir. Havayolu şirketi tazminat ödemeyi reddederse, bu durumu mahkemeye taşıma ihtiyacı doğabilir. Eğer hak talebinizi AirHelp aracılığıyla başlatırsanız, tüm yasal süreçler sizin adınıza yürütülür. AirHelp, 'Kazanırsanız ödersiniz' prensibiyle çalışır, yani sadece tazminat alırsanız komisyon ücreti ödersiniz.