Reuters Gazetecilik Çalışmaları Enstitüsü tarafından yayınlanan rapor, yapay zekanın (artificial intelligence-AI) zaten zor durumda olan haber endüstrisi için yeni zorluklar yarattığını ortaya koyuyor.
Rapora göre, artan maliyetler ve düşen reklam gelirleri nedeniyle toplu işten çıkarmalar, kapanmalar ve diğer kesintilerle birlikte, toplumun medyaya olan güveni yaklaşık yüzde 40'a düştü ve yapay zeka şüpheleri arttırdı.
Yapay zekanın haber siteleri ve uygulamalarından gelen trafiği de yönlendirebileceğini belirten çalışma, bunun birkaç yıl içinde bilgi ortamlarının nasıl görünebileceği konusunda "daha fazla belirsizliğe" yol açabileceğini de ifade etti.
DESTEK İÇİN KULLANILABİLİR
47 ülkede araştırmaya katılan yaklaşık 10.000 kişi arasında, yapay zekanın siyaset veya savaş gibi zor haberlerde nasıl kullanılabileceğine dair "yaygın bir şüphe" olduğu belirlendi.
Araştırmaya katılan Amerikalı katılımcıların yüzde 52'si ve İngiltere'deki katılımcıların yüzde 63'ü, çoğunlukla yapay zeka ile üretilen haberlerden rahatsızlık duyduklarını söyledi.
Bununla birlikte, araştırmaya katılanlar yapay zekanın deşifre ve çeviri gibi perde arkası görevlerde gazetecilerin yerini almak yerine onları desteklemek için kullanılmasından daha memnun olacaklarını belirtti.
Haber merkezleri, haber web sitelerindeki bilgileri özetleme teknolojisine sahip Google ve OpenAI gibi yapay zeka şirketleri ile rekabet etmeye çalışıyor.
MALİYETİ DÜŞÜRÜYOR AMA!
Ancak araştırma, medya şirketlerinin de maliyetleri düşürebileceği ve içeriklerini kullanıcılar için kişiselleştirebileceği için yapay zekayı kullandığını da ortaya koyuyor.
Yapay zekanın bu tür kullanımları arasında bazı İskandinav yayıncıların haberlerin başında AI tarafından oluşturulan "madde işaretleri" veya bir Alman yayıncının yayınladığı haberlerin yüzde beşinden fazlasını yazmak için bir AI robotu kullanması yer alıyor.
Dünyanın bazı bölgelerinde yapay zekalı radyo haber okuyucuları ve televizyon sunucuları bile mevcut.