Cardata’nın Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın, ikinci el araç pazarının 2024 yılında zorlanmaya devam edeceğini belirtti. Yalçın, yüksek mevduat faizleri, kapalı kredi muslukları ve stabil döviz kuru nedeniyle sıfır kilometre araç fiyatlarının büyük bir artış göstermeyeceğini söyledi. Ayrıca, yılın ilk yarısında başlayan kampanyaların yıl sonuna kadar devam edeceğini ve bu durumun ikinci el araç pazarını zor durumda bıraktığını ifade etti.

Türkiye İstatistik Kurumu'nun verilerine göre, haziran ayında ikinci el otomobil pazarı yüzde 25.3 daralarak 435 bin 828 adet oldu.

Sıfır kilometre otomobillerdeki kampanyalar ve kredi erişimindeki zorluklar, ikinci el otomobil satışlarını olumsuz etkiledi.

Uzmanlar, yılın ikinci yarısında sıfır otomobildeki kampanya savaşlarının süreceğini ve ikinci eldeki durgunluğun devam edebileceğini belirtiyor.

Yılın ilk altı aylık döneminde ise devri yapılan otomobil sayısı bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 17.7 azalışla 3 milyon 224 bin 873 adet oldu.

Haziran ayı sonuçları, ekonomi yönetiminin Orta Vadeli Program kapsamında aldığı önlemlerin büyük bir bölümü krediye bağlı olan ikinci el satışlarında etkisini gösterdiğini ortaya koyarken, bu dönemde pazarın daralmasında 7 Temmuz’da devreye gireceği açıklanan ancak daha sonra ertelenen GSR2 yönetmeliği nedeniyle markaların sıfır km araçlarda yaptığı ek indirimler ve 8 Temmuz’dan itibaren Çin’den gelen araçlara yüzde 40 ilave gümrük vergisi uygulanması da etkili oldu.

İkinci el otomobillerde “en düşük haziran” son olarak 2019 yılında 399 bin 916 adetlik satışla gerçekleşmişti.

ARTIŞ HIZI YAVAŞLADI

İkinci el araç pazarında aylardır yaşanan durgun seyir fiyatlardaki artış hızını da yavaşlattı.

TÜİK verilerine göre, Ocak-Haziran 2024 döneminde enflasyon yaklaşık yüzde 25 artarken, aynı dönemde dolar/TL kurunda yüzde 10 artış görüldü. Buna karşılık ikinci el otomobil pazarında fiyat artışı yüzde 6 seviyesinde kaldı.

Durgunluğun zirve yaptığı haziran ayında ise ikincil el araç pazarının genelinde model bazlı olarak 2 ila 4 arasında fiyat düşüşü görüldü ancak fiyatlardaki düşüş daha çok orta ve üst segmentlerdeki modellerde gerçekleşti.

FIRSAT OLABİLİR Mİ?

İkinci araç platformu VavaCars’ın Ticari Grup Başkanı Serdıl Gözelekli, ‘’Haziran ayında taşıt kredisi ve taksitli kredi kartı ödemesi gibi finansman çözümlerinde yaşanan daralmaya bağlı olarak, tüketici talebinde bir yavaşlama gerçekleşti. Yeni yönetmelik öncesi satışı hızlandırılmaya çalışılan eski üretim sıfır araçlardaki ciddi kampanya ve indirimler de bu yavaşlamada etkili oldu. Tüm bu gelişmelere baktığımızda, fiyat düşüşüne sebep olan talep daralması aynı zamanda biriken ve ertelenen talep anlamına geliyor. Böylece ikinci el araç alımında fırsat dönemine girdiğimizi öngörüyoruz” dedi.

KAMPANYA SAVAŞLARI

Otomotiv veri şirketi Cardata’nın Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın ise temmuz ayında otomobil ve hafif ticari araç pazarının yine 100 bin adet seviyesinde kapanarak temposuna devam edeceğinin altını çizerken, ikinci el araç pazarında 2024 yılının satışlar açısından zor geçmeye devam edebileceğini belirtti.

Yalçın, “Mevduat faizleri bu şekilde yüksek kalmaya devam eder, kredi muslukları açılmaz ve döviz kuru stabil seyrini korursa sıfır kilometre araç fiyatlarının çok fazla artacağını düşünmüyorum. 

Yılın ilk yarısında gördüğümüz kampanyalar bu pazar koşullarında yıl sonuna kadar devam edecek yani kampanya savaşları sürecektir. İkinci elde ise işler oldukça zor. Sıfırdaki kampanyalar ikinci eli doğrudan etkiliyor ve 0 km ile 2. el arasında fiyat makasının daralmasına neden oluyor” değerlendirmesinde bulundu.

Kaynak: HABER MERKEZİ