Sürücüler tarafından önemsiz gibi görülen kışlık bakımların yapılmamasının birçok arıza ve kazaya sebep olduğunu, bu risklerin ortadan aldırılması için aşağıdaki tedbirlerin alınmasının büyük önem taşıdığını belirten ve çok uzun yıllardır oto tamir hizmeti veren Turgut Kahriman “Öncelikle Motorun soğuk havada sağlıklı çalışabilmesi için radyatör sitemindeki soğutma suyuna donmasını engelleyecek şekilde antifiriz eklenmelidir. Belirli bir oranda eklenen antifiriz donmanın yanında kireçlenme ve korozyon gibi olumsuz etkenleri de ortadan kaldırmaktadır” şeklinde bilgi verdi.
“Alınması Gereken Tedbirler”
Soğutma sistemindeki termostatın soğuk hava koşullarına göre ayarlanması gerektiğini belirten Kahriman, diğer tedbirleri şu şekilde sıraladı:
• Soğuk havalarda motorun ilk hareketi zorlaşacağından, akü ve akü sıvı seviyesi kontrol edilmeli ve akü sıvı seviyesi eksikse saf su ile tamamlanmalıdır.
• Yaz aylarında genişleyen V kayışı özelliğini kaybetmektedir. Kayışın gerginliğinin ayarlanması veya değiştirilmesi gerekmektedir. Gevşek V kayışı şarj dinamosunu, devir daim pompasını etkileyerek, yeterince elektrik üretilmemesine ve soğutma sistemindeki soğutma sıvısının devir daiminin yeterli olmamasına neden olabilmektedir.
• Camı temizlemeye yarayan fıskiyeler sudaki kireç nedeniyle zamanla tıkanabilir. Fıskiyelerin uçları bir iğne yardımı ile temizlenmeli ve ön cam sileceklerinin kış aylarının zorlu koşullarında iyi performans göstermesi için aşınmışsa değiştirilmesi gerekmektedir. Böylece yağmurlu ve karlı havalarda görüş önemli ölçüde artacaktır.
• Kışa girerken yapılması gereken en önemli kontrollerden biride otomobilin yola tutuşunu sağlayan lastiklerin kontrolüdür. Lastik hava basınçlarının ideal basınçta olması ve lastik diş derinliklerinin uygun olması, kışın karlı ve buzlu yollarda kaymayı engelleyecek en önemli unsurlardan biridir. Özellikle karlı havalarda yer tutuşunun daha iyi olması için, lastik hava basınçlarının düşürülmesi gibi yanlış bir uygulama yapılmamalıdır.
• Soğuk havalarda zorunlu olmadıkça el freni çekilerek park edilmemesi gerekmektedir. El freni çekilerek park edilmesi durumunda fren balataları ve halatlar donabilecek ve el freni indirildiğinde frenin boşalmaması durumu ile karşı karşıya kalınabilecektir. Park edilirken araç uygun viteste bırakılarak park edilmelidir.
• Ateşleme ve elektrik sisteminin kontrolü yapılmalıdır. Bu sistemlerdeki aksaklıklar soğuk havada yakıt tüketimini yüzde 10 oranında artırır. Buji tırnakları ayarlanmalı ve temizlenmeli gerekiyorsa bujiler değiştirilmelidir.
• Motor yağı eksilmiş ise tamamlanmalı veya yenilenmelidir. Aksi halde sürtünme artarak motorun gücünün düşmesine ve parçaların daha çabuk aşınmasına ve yakıt tüketiminin artmasına neden olmaktadır.
• Soğuk havalarda araç ilk çalıştırıldığında düşük devirde hareket edilerek motorun ısınması sağlanmalı ve daha sonra normal kullanıma geçilmelidir.
• Hava filtresinin kirli olması da soğuk motora yakıt yönünden zengin karışım gitmesine neden olarak, egzozdan çiğ yakıt atılmasına yol açacaktır. Kirli hava filtresi her 100 kilometrede yaklaşık 2 litre daha fazla yakıt tüketimine neden olmaktadır.
• Kış aylarında arka görüş açısını önemli şekilde etkileyen faktörlerden biri olan arka camdaki rezistansın kontrol edilmesi, eğer herhangi bir problem varsa onarılması veya değiştirilmesi gerekmektedir.
• Kış mevsimi öncesinde kalorifer sisteminin kontrolü yapılmalıdır. Soğuk havada sıcak üflemeyen sistem buharı alamaz, görüşü engeller
• Bunun yanında kış şartlarında araçların verimli ve güvenli şekilde kullanılabilmesi için fren balatalarının kontrol edilmesi gerekmektedir.
İlk etapta aracın kışlık bakımlarının yapılmasının, araç sahipleri için maddi bir yük olarak düşünülebileceğini ama gerçekte böyle olmadığının altını çizen Kahriman, “Hem yapılan masraf, yakıt tasarrufu olarak sürücülere geri dönmektedir hem de güvenli sürüş sayesinde kaza riski azaltılarak can kaybı ve mal hasarının önüne geçilebilmektedir” dedi.